KAN DEE AVSLÖJAR!
Vissa tror att jag ska öppna butik, att Kan Dee Shop äntligen ska öppna en fysisk butik. Vissa tror att det är ett stort samarbete jag har på gång, kanske med nån stor klädkedja. Vissa tror att jag ska flytta utomlands. Vissa tror att jag förlovat mig. Vissa har till och med gissat att jag och min pojkvän ska gifta oss. Nä, rikitigt så skojj ska vi då inte ha det. Vi ska ha det ännu roligare!

Efter nästan två års betänketid har jag bestämt mig för att bli med vovve. Men du är ju pälsallergiker!? tänker ni nu. Jomen det är jag ju. Det är typ det allra värsta med mitt liv. Varför blev just jag pälsallergiker för?! Liksom det va då själva fan! Jag som älskar djur mer än allt annat! Hade jag inte varit allergisk hade jag ridit, haft egen häst, haft hundar, kor, grisar, katter, fåglar, råttor, möss, kaniner, alla djur du kan komma på. Lovar.

Men min bästa vän har en alldeles underbar Lagotto Romagnolo, Divina, som jag är så underbart förälskad i. Hon är som mitt egna lilla barn. Jag får vara med hennes så mycket då min vän jobbar och pluggar mycket just nu. Jag har henne på jobbet (Kan Dee Shop) flera dagar i veckan och när hon reser bort bor hon med oss. Det mystiska är att jag aldrig känt minsta lilla symptom på allergi när jag varit med henne. Visst är jag mycket väl medveten om att det är väldigt individuellt och personligt hur man känner av sin allergi. Divina kanske funkar, men en annan hund av samma ras kanske funkar sämre. Hanar ska dessutom vara värre rent allergimässigt än tikar. Men jag tänker få det att funka. Är det så att jag skulle känna av så får jag käka allergitabletter varje dag. Jag är beredd på att ta dessa eventuella konsekvenser. Jag har dock hopp och känner på mig att det kommer att funka. Det måste det. När jag är med Divina kan jag borra in hela mitt ansikte i hennes päls och riktigt andas in utan att minsta lilla händer. Jag sover med henne i sängen. Jag gör allt med henne. Och jag känner ingenting. Jag känner mig som världens lyckligaste tjej som får vara så nära och älska ett djur så djupt som jag gör!

Min allra bästa vän är också hundspykolog och kan mycket om hundar. Hennes föräldrar som jag står väldigt nära har hund, (Pappan till Divina). Mina föräldras, och även mina bästa vänner, som även är som extraföräldrar till mig har haft hund långt innan jag föddes. Ena är också hundpsykolog och har olika hundkurser. Därav väldigt kunnig och erfaren med hundar. Jag har växt upp med hundar i min omgivning. Med alla dessa omkring mig har jag en stor fördel och kommer att kunna få myket hjälp och stöd.

Jag har också stora förmåner då jag driver eget företag och kan bestämma själv över mina arbetstider, komma och gå hur jag vill och när jag vill. Vår arbetslokal ligger på ca 166kvm, är stor, rymlig, ljus och öppen. Där kan vovven fritt springa och vara med mig medan jag arbetar och jag får också tid att gå ut med den hur mycket jag vill. Nackdelen är att vi bor i lägenhet. Visst är det mest exemplariska att äga ett stort hus där hunden kan utnyttja trägården. Men vi har mycket skogar som ligger i anslutning till vår lägenhet som ändå inte är pytteliten, utan på ca 70 kvm med öppna ytor. Mina föräldrar äger också en underbar stuga med brutalt stor gård, hästhagar, ängar, åkrar och skogar runt om. Hur bra är inte allt detta?

Min bästa vän är mitt största stöd i mitt kommande valpköp. Hon har rekommenderat samma kennel som Divina kommer ifrån. Valpar väntas nu i februari och de vill flytta i början på maj. Jag har redan tingat en tik. Hon får gärna vara vit, eller lite aprikosfärgad men i det stora hela så är det naturligtvis personligeheten som  jag kommer att gå efter. Det bästa är ju om valpen passar mig och min personlighet. Sen vet vi ju inte heller vilka färger som ploppar ut. Alla kanske blir bruna. Men det gör som sagt inget.

Hos mig och Marco kommer vår lilla tjej ha det så bra som hon bara kan ha det. Ojojoj så mycket kärlek den lille plutten kommer att överösas med från oss. Men jag kommer också, självfallet, att lägga ner mycket tid på uppfostran och lydnad. En odräglig hund accepterar jag inte. Det ska bli otroligt spännande att bli hundägare. Det är en helt ny livsstil som jag kommer introduceras till. Om jag är nervös? JA! Självklart är jag fruktansvärt nervös över allt. Det är ju trots allt som att skaffa barn och det gäller att göra 'rätt' från allra första början. Tur jag har nära och kära som leder hundkurser så det kommer att bli många sådana.

Ni kanske förstår hur upprymd jag är över det här? Hur lycklig jag är? Hur ljust jag ser på mitt fortsatta liv med tillökning i familjen? Det jag gör nu, förutom att studera och läsa på om hundar, är att hålla tummarna, tänka positivt och ha hopp om att allt ska gå bra. Jag vet att det kommer att bli tufft också, det är ju ingen dans på rosor att skaffa valp och det är väl just därför jag är nervös? Men redo, ja det är jag. Och envis är jag med. Vilja har jag dessutom så det räcker och blir över.

Så där.. nu är det avslöjat. Hela mitt liv kommer liksom att förändras, fattar ni? Aaaaaahhh! Jag kan inte fatta att det här händer mig? Det är så overkligt, som att jag drömmer. Aldrig någonsin trodde jag att jag skulle bli hundägare. Aldrig. Nu går en av mina många drömmar i uppfyllelse och drömmen som står på tur är att jag inte blir allergisk och att allt ska gå bra. Att jag kommer att bli en bra 'mamma'. Att vovven kommer att drunkna i kärlek, det råder det däremot ingen tvekan om!


Några av Lagotto Romagnolos positiva egenskaper: De är lagom stora, otroligt keliga, kärleksfulla har lätt för att lära och hårar ingenting.


Nu mina fina läsare har jag skrivit ett väldigt långt inlägg här. Men eftersom det här är så stort för mig så.. antar jag att det kändes viktigt för mig att berätta för er och utförligt dessutom. Det här är en glädje jag gärna vill dela med mig av. Sen vill jag också passa på att fråga mina läsare med hund om ni kan ge mig alla tips och råd ni har. Bomba mig. Jag sitter här så glatt och antecknar i min hundbok, så allt ni vet uppskattar jag om ni vill dela med er av. Slutligen, ett litet videoklipp från You Tube på Lagotto valpar.. Åh jag smälter!

Olivia

Åh, gud vad roligt! En annan hundras som ska vara allergivänlig är schappen doe, hollensk vallhund. Har en sån sötnos hemmma och han har det mysigaste temprament, sådär valpig livet ut.

Olivia

Åh gud vad roligt! En annan hundras som ska vara allergivänlig är schappen doe, hollensk vallhund. Har en sån sötnos hemma och han har det mysigaste temprament, sådär valpig livet ut. Hoppas att det löser sig och att du slipper ta tabletter. Men jag tror att det är värt det i vilket fall även då jag inte är allergisk, för den kärlek dom sprider runt sig är så otroligt mysig :))

Tovis :D

Åhh gud vad roligt :D



Jag vill jättegärna ha en hund, men får inte för mina föräldrar. Hade en jätte st boxer tik förut, hon hette Fanny och var så himla underbar, men hon dog för några år sedan :(.

Nathalie B

Nämen åh vad roligt! Jag är jätteglad för din skull, och hoppas på det bästa! Man märker ju verkligen att du är djurvän, och när man ändå älskar djur såpass mycket hade det varit minst sagt "onödigt" att inte kunna ha djur - om du förstår hur jag menar, att kunna ge en liten krabat kärlek och ta hand om den precis som det ska vara. :)

amelia

åh vad roligt! glad för din skull, en hund förgyller ens dagar!

Kram <3

TECKNING & FOTO

Det finns raser som faktiskt är en sorts allergihund! Jag har en Bichon Frisé som är det. Just den där rasen du skrivit om kanske är en sådan också? :)



Kram

Alina Liljeäng

Åh, vad kul! Skulle också vilja ha en hund.

Anonym

Åh, vad kul! Grattis!

Anonym

aaah så kuul! :D :D

essla

grattis :) vet precis hur det är när man ska köpa hund man blir jätte lycklig och sen har man alltid någon att vara med på dagarna :)

Emma Ejdestig

Grattis!! :D Önska jag också kunde skaffa en liten dogge! Dock har jag två små bröder hemma som är fruktansvärt allergiska :(

My Juhlin

Vad kul!

Är också pälsallergiker men har två pudlar hemma, dom känner jag inte alls av. Och min pappa har en Lagotto som jag inte heller känner av. Nyligen har vi även skaffat en katt, en maine coon som ska vara allergivänliga. Katten känner jag knappt av, bara lite ibland, men det är så lite och sällan så det kan jag leva med :)

Maria A

Jag gillar verkligen att du är så noga och att du tar det på så stort allvar, det är ju faktiskt ett liv. Men tyvärr så har hundar blivit en inne grej och det tror jag tyvärr har lett till många dåliga människa-hund par. Folk som vill ha hund för att det kan vara kul ibland och för att det är modernt, usch dom tänker ju inte långsiktigt. En hund lever ju i 10-15 år!. Så jag gläder mig verkligen över att du tar det på så stort allvar. Jag har själv levt med hund hela livet och jag tycker att det är underbart! Speciellt att slippa känna sig ensam om man är själv hemma och självklart alla mysiga skogspromenader! Ibland kan jag bara kolla på vår hund så fårjag en sån varm känsla i hela kroppen och får ett fånigt leende, åh jag älskar verkligen vår hund! Hon är en welsh corgi cardigan, lång rygg och stora öron, supersöta!

Jag tror att du kommer bli en jättebra hundägare och jag ser fram emot att följa er på bloggen!

Kram!

mi

Jag förstår din lycka! Jag har själv en liten lagottoflicka på två år. Hade aldrig haft hund förut men alltid velat ha, det är en underbar ras! <3

MELINDA

Gud va roligt! :D skaffade mig själv en valp nu i november och han är 5 månader idag, det är väldigt mkt jobb & tid som krävs ska du veta men det är verkligen värt det!

Sannie

Så glad för din skull! :)

Jag ska skaffa hund en vacker dag :) jag är allergisk emot katt, så hoppas jag inte är det mot hund också. Jag får skaffa en hund som är mer allergivänlig :)

Jonna

Åh vad roligt! så söta!! :D

Emelie

Åh vad roligt! Älskar själv djur och har två fina katter hemma :)

louise

Gud vad kul! :D



Önskade jag kunde ha hund, men min halvpappa(vill inte helst säga anledningen varför jag kallar honom "halvpappa") & min lillasyster är allergiska mot pälsdjur.

Och jag har inte tid med att ta hand om en hund eller kanske något annat djur.

masshe

åhhh vad kuligt, jag absplut älskarrr hundar speciellt "cavachon",funderar på att skaffa mig en hund längre in i framtiden :D

Mamma

Jag vet att du kommer att bli en mycket bra hundmatte och jag får bli hundmormor, inte riktigt lika bra som om jag fick bli riktig mormor men bra ändå o jag har ju också vår lilla Lourenco som flyttar hem nu=) Mamma till två vackra goa flickor och mormor till lille Lou och lille nya vovven=)

Älskar dig!

Jennifer Nilsson

Vad roligt med en hundvalp! :D Ser framemot att få veta mer om den - när den då kommit till rätta hemma hos dig :D

Luxxie

Åh, vad kul! Grattis! Förstår verkligen att det känns stort när man varit allergisk hela sitt liv. Hoppas du får det jättebra med valpen.

Fanny

Gud va kul! Jag kommer ihåg hur glad jag var när jag fick min hund... Bästa känslan någonsin!

Tips är att vara bestämd och TYDLIG från start! Skriv upp i en bok om hur hunden utvecklas osv, kan vara kul och viktigt i framtiden! Skriv även upp de kommandon hunden lär sig, vilket ord som betyder vad - om man mixtrar ord som tex stanna och vänta, kan det ju bli lite förvirrande efter ett tag för Gunde ;) Kom ihåg att hunden lär sig mest under de första 10 månaderna i livet! Och glöm inte - NJUT! Valptiderna kan verka jobbiga just då, man tröttnar efter ett tag på kissfläckar som uppstår lite överallt, och att plötsligt hitta hål på varje strumpa man äger, men det är en av de härligaste tiderna! Tro mig, det kommer den tid då du glömt bort allt det jobbiga, och får världens sug på att köpa en valp! Man kommer ju hellre ihåg det roliga än det jobbiga, eller hur! ;) Så NJUUUUT!!

Emma

Kul!! :) sen är de ju inte pälsen som utsöndrar allergi, de är körtlar+oftast saliven på djuret. Men både hund och katt slickar ju sig-de hamnar i pälsen-som sen vi tar i, så de är ju lätt att tro de :) parentes bara.. Lagotto är ju för övrigt jätte fräcka! Känns "du" :) ha de!

Anonym

du vet att det finns hundraser som är 99% allergisäkra, vi har en china powder puff med päls och det är ingen som har reagerat på henne :)

Victoria

Åh vad roligt! Jag kommer ihåg när jag och min pojkvän bestämde oss för att skaffa egen hund, båda är uppvuxna med hundar. När jag ringde kenneln,när vi fick köra timmar för att hälsa på, och till slut när vi fick köra de där timmarna igen för att hämta hem vår lilla berner sennenvalp! Då var jag i himlen.



Kom ihåg tålamod, njut av valptiden, ibland vill man slita håret av sig men jag saknar den tiden nu när han vuxit upp. Lek in saker, gör träning rolig :). Klicker är en skitbra grej enligt mig, har funkat så bra på min vovve, det är lätt och tydligt.



Kom ihåg att socialträna också, sitta ute och titta på människor, passivitetsträning så hon kan slappna av i olika miljöer:).



Jag är säker på att du kommer fixa det galant!

Camilla

är inte alls förvånad att du tål en krullig hund, för det är oftast krulliga och o-fälliga raser som man kan tåla när man är allergiker

M

Hej!

Vill bara berätta att jag har också pälsallergi, och har ridit i mer än 12 år nu. När jag började rida var jag otroligt allergisk mot hästarna. Levde typ på allergitabletter. Till slut gick vi till läkarn och fråga om det fanns något man kunde göra för att bli av med detta, eller någon starkare medicin eftersom den jag tog knappt hjälpte. Och han sa att vi skulle prova utsätta mig för hästarna under en tid, utan medicin, så kunde jag bli "immun" mot allergin. Så vi provade det, och det funkade! Det var skitjobbigt i några veckor. Men sen dess har jag inte behövt ta en tablett när jag är i stallet. Nu kanske det är skillnad för dig som ska ha hunden tätt inpå hela tiden, MEN ett tips iaf ;) (jag reagerar inte heller på andra pälsdjur längre som jag gjorde förr)

Lydia

Åh, vad roligt! :) Vi skaffade också en mer allergivänlig hund, dock en Kerry Blue Terrier! Har aldrig haft några problem med henne

Tommy

Åhhh grattis.. Du gör helt rätt. Har själv 2 hundar och dagar då jag är nere gör dom mig glad! Kommer bli ännu mer spännande att följa din blogg :)

emelie

tips, du kommer säkert vara jättduktig och bestämd i lydnad, men -och det här säger jag av egen erfarenhet- ge aldrig efter. Hur ynklig och ledsen hon kommer se ut om hon gjort någonting dåligt, var bestämd på ett kärleksfullt sätt, och visa vad det är du menar. Min familj har varit väldigt dåliga på att vara bestämda och vår hund är ganska, ja vad ska jag säga... han gör som han vill helt enkelt. Så vi har fått börja uppfostra honom nu, och det är så mycket svårare än när han var en valp!

Amanda

gud vad fina ^^

jessica andersson

Åhh va skoj! =)



Jag har en Lagotto Romagnolo (allergivänlig hund !!!)

Min syster är pälsallergiker, men det går nog bra med hunden =)=)

Lagotto Romagnolo hundar är väldit snälla! som du kanske har sett. men lite tålamod måste man ha ;). Jag skulle verkligen vila ha en till.

Men hoppas det går bra för dej och vovven! ( kanske det kommer en lagotto motiv på kandeeshoppen? ;) )

Mia

Åh vad roligt!

För några år sen hade vi katt och jag lyckades utveckla pälsdjursallergi efter några år, försökte ha kvar mina missar in i det sista men allergin blev bara värre och värre och tillslut kände jag att det var bättre att mina missar fick ett hem hos någon som kunde gosa med dom obehindrat.

En grej som hjälpte för mig var att se till att ha det välstädat och vädrade mycket här hemma, att ha sovrummet djurfritt hjälpte också till mycket...

Moa

Neejj!! Åh Gud vad mysigt! De är så lurviga och mysiga! Avundsjuk.



Nu till något annat. Kan inte du göra någon slags tutorial om hur man målar fräknar? Skulle verkligen uppskatta det!

Felicia

Min mormor har en Lagotto som heter Zotti! Den är så himla snäll och mysig, och jag är allergisk mot pälsdjur, jag känner inte av något. Gud va roligt :)

Julianne

Åh vad kul! Själv är jag hundägare, och hon är min älskade. Jag tror att det är otroligt viktigt att ge hunden tillit. Redan som valp kunde min hund gå promenader utan koppel och komma när vi ropade. Det gäller liksom att visa den att du litar på den, och när du ropar på den måste du vara stark och säker i rösten. Annars förstår den att du är orolig och då kan den också bli det. :) kram

Johanna

Fy vad roligt! Önskar dig all lycka till och hoppas verkligen att du slipper känna allergi!

CJ

Åh, Sandra! Vad kul! Och spännande! Det finns inget finare än kärleken mellan människa och djur, en helt kravlös kärlek som är magisk. Jag blir alltid lika glad när jag ser att människor med stort hjärta skaffar djur, då vet man att de får det bra. :)

Louise

gud vad kul !! lagotto är så söta också, de ser lite ut som får haha

Josefine

ÅHHH, GRATTIS! :D Allergier är hemskt, men att lura dem, så jäääävla värt! :DD

Ellen

Gu,vad roligt! Lycka till!

Rebecka

Åh grattis! Livet med hund är underbart. Lagotto verkar vara underbara individer, så glada och villiga att vara till lags :)



Mitt tips är att leka så mycket du bara kan med valpen - göm godis, dragkampa, låtsas hitta godis på marken när ni är ute och går, brottas med den... var uppfinningsrik! Så bygger du en bra relation till hunden och då blir det lättare med uppfostran.



Börja endast med enkla grejer i början - typ sitt, ligg, inkallning och varsågod. Får du en matglad vovve är det perfekt att träna så att han/hon måste ta ögonkontakt med dig innan du ställer ner skålen.



Lycka till nu, det ska bli jättekul att läsa om den lilla parveln när den kommer! :)

Sara

Hej!



Vad roligt att du ska skaffa hund, drömmer hos mig får fortsätta att vara en dröm tills jag och sambon köper hus!



Iallafall tänkte jag bara säga att min bror har aldrig varit allergisk mot något, när han sedan skaffade sin hund, blandras har han hostat och alltid "haft något i halsen". Han kollade upp det nu efter ett år och han har gått och blivit allergisk mot hunden. Det var dock lindrigt, och det finns inte på någons karta att hans hund ska säljas eller liknande! :)



Men bara så att du tänker på det, man kan vara "frisk" från början och eftersom du är allergisk, kan detta övergå till värre allergi än vad du redan har. Så du har i bakhuvudet att det kommer finnas en chans att ni inte kan ha kvar henne.



Bara en tanke och varning.

Josefin

vad underbart! Lagotto är en underbar ras och att vara hundägare är fantastiskt. Jag blev med hund för ganska exakt två år sedan. Hade ingen hundvana över huvudtaget, men bara man vill så går det.

Söt Monstret!

aaaaw, va söta!! :)

Vick

När du ska mata valpen ska göra någon form utav inkallning med den, antingen ropa dess namn eller vissla (eller hur du ni vill kalla in den), det gör att valpen förknippar ljudet med något positivt och att komma till dig. Så fort du får valpen bör ni gå en valpkurs för att skapa en bra grund som ni tillsammans kan bygga upp grundlydnaden med :)



Lycka till med vovven och hör av dig om du behöver mer tips. Har ju lite erfarenhet av Caruso som du vet .

/vickan

Rebecka

Tips.

Att du från början bestämmer vad som är ditt och vad som är hundens. Inte hoppa upp på människor och sådant "enkelt" som vanliga "regler" för hundar. Finns ingen jobbigare än när man är hos personer som inte har disciplin på deras hundar...



Detta kommer du klara kanon! :)

Anonym

Åh vad kul! Grattis! När vi skaffade hund funderade vi också på en lagotto, super fina och snälla precis som du säger. Lycka till, du kommer bli en super bra matte! :D

dani

vad kul att du hittat något som passar! :), och den rasen som du skriver om skall faktiskt vara mildare för allergiker, ibland gör de till och med ingen inverkan alls precis som du beskrev så i just det här fallet är det inte så konstigt att du faktiskt "tål" den :)

Maja

ÅÅÅ gud va kul . Känner att jag själv sitter och storflinar när jag läser texten. Jag är så otroligt glad för din skull :))))) Mina kusiner skulle köpa en hund för flera år sen, men när dom kom till uppfödaren blev dom allergiska. Riktigt synd:( därför bestämde dom sig för att köpa en pudel. När jag fick höra det så vart jag lite paff eftersom att de flesta pudlar är lejonklippta (vilket jag tycker ser ut som att ägarna tvingat på stora klumpar sockervadd på hundarna)ialla fall nu ska jag komma till saken. Den hunden är den mest fantastiska på jorden! han har en underbar personlighet mysig, söt, inte lejonklippt och helt allergifri! :)(han är en av mina bästa kompisar) ycka till med allt det kommer bli helt UNDERBART :) Kraaam

Sara

åhh, så kul! Glad för din skull! :DDD

Julia

Mitt tips är att börja träna agility!! Det ser otroligt lätt ut på håll, men när man väl börjar inser man dock att det inte är lika lätt. Men tro mig, det är värt det! Jag har tränat sen jag var tio år gammal och nu är jag 17. Förutom att det är (läs:)JÄTTEKUL så ger det också ett otroligt samband mellan hund och människa som är oslagbart, jag personligen tror att det är omöjligt att få det på något annat sätt.

Med agility krävs det dock mycket lydnad och även mycket träning för dig, men det är så kul!

Titta på till exempel Emelie merenius, janni abelsson-svensson och Jenny damm på youtube. Du kommer älska det!

Bella

Gud va kul! Jag är också pälsallergiker, men vi har en hund och det funkar alldeles utmärkt. Vissa raser är ju "allergievänliga" Han är också krullig och fäller inget. Så jag tror att det kommer att gå jättebra för dig med detta.

Joy

Vad underbart. :)

Skulle också vilja ha en hund. Det dumma är bara att jag får allergi av korthåriga raser, men inte mot långhåriga. Och det är korthåriga jag är intresserad av. Att sedan få höra från läkarna att det inte alls är något ovanligt gör en ännu mer sned.

Nova

Visst är det jobbigt att ha en valp, men det är så himla värt det då dom bara springer runt och är söta vad dom än gör! :D

emmae

Vad roligt för er! Grattis :)

Mitt främsta tips är att ni lägger ned mycket tid och träning på att lära hunden att vara ensam hemma. Att ha en hund som inte klarar av att vara själv är otroligt krävande och jobbigt. Jag köpte min första hund för lite mer än ett år sedan, då han var 8 månader gammal, och hur mycket jag än tränat honom kan han inte vara själv utan att skälla, yla och gråta. Träna alltså detta mycket redan när hunden är valp (såklart bara korta, korta stunder)eftersom det är då de formas som mest (: Har du inte spanat in alltomhundar.com är det ett tips då man kan få svar på ALLT där, ett perfekt forum för oss förstahundsägare. och så tidningen Härliga Hund förstås :)

Aná

Åååh men tjejen va ROOOOLIGT!! Som en hundmänniska jag är så känner jag en stolthet hur mycket du har funderat och verkligen tänkt till ett liv med hund... vi sanna och stolta hundägare är stolta över dig!



Alla raser har gemensamt en säregen personlighet som gör det där lilla extra för just den rasen, sen kommer den egna individuella personligheten som gör just den hund den är. Det kan nästan bli farligt att ta in allt för mycket info och tips från här och där, det kan göra mer skada än nytta.

Mitt tips är att va uppmärksam på just din hund och har rasens gemensamma egenskaper i bakhuvuden... Studerar på hur äldre hundar uppfostrar dem yngre (där kan du ta hjälp av dina nära och käras hundar eftersom du vet hur deras hundar är), lär dig att tolka de enklaste psykologin -och/hundspråken.



Ett mycket väderfull tips av egna erfarenheter är: Det är bra att träna en valp MEN den riktiga träningsperioden är när de kommer upp till UNGHUNDS-åldern...som vi människor när vi kommer in i tonåringen så är det likadant med en vovve. Selleristjälkarna kan va långt inne i örona på en och det dem har lärt sig när de va en valp kan till och med har försvunnit iväg, det är där det är så viktigt att ni måste korrigera tillbaka hunden igen.



Jag har mest erfarenheter om brukshundar och jakthundar eftersom det är dessa raser i de 2grupperna som jag mest har fått "jobba" med. Jag har haft vovve själv men när jag/vi fick ta bort den innan julen och har ej möjlighet att själv skaffa en egen ny vovve så är jag tillfälligt dagmatte till andra hundar. Om några veckor så kommer jag bli involverad att bli en del av en samodjeds liv/flock eftersom ägarna(vänner) har frågat mig den stora äran att va deras hundcouch (humm stavning vetti fan hur det är) och extra matte.



Det jag vill säga är att känner du att du har något specifik funderingar på något så ska jag försöka dela med mig mina egna erfarenheter, tips och råd... ger sällan ut mitt mail men hundar ligger varmt om hjärtat och gör därför ett undantag!

Annars så har du ju ett mycket bra stöd och team runt omkring dig, detta ser jag inget annat än att detta kommer du fane mig lyckas...GO GO GIRL!



Have a nice och välkommen till hundarnas värld =)

Frida

Hej! Hur gör man för att lägga upp musik på sin blogg så att det blir en vanlig grå ruta som du har? Har tidigare inte haft det problemet men nu så står själva låt titeln i rutan istället och en bakgrund efter själva videoklippet, ifall du skulle ha lite tid över :)

Who?

Glöm inte tävlingen på bloggen!

Det kanske blir du som vinner så passa på nu! (a)^^

Hanna Håkansson [ Foto ]

åh helt kuL! :D

PShundar

Har du några frågor så är det bara att fråga oss! Vi är två tjejer med fem snart sex egna hundar. Vi driver även ett hunddagis :) Skoj att du blir med valp! :)

Katjas fina

Åh grattis till tillökningen! :D

Liselotte mamma till Liiam

Det enda jag kom att tänka på när, jag läste det här inlägget, var att ha hunden springande vars du packar varor. Du är inte rädd för att det ska släppa "hundhår" att någon av dina köpare skulle kunna få en allergisk reaktion??



ME

Vad kul! Våran familj är också påväg att skaffa hund, och jag har nördat böcker och hemsidor för att kunna bli en så bra hundägare som möjligt! Jag hoppas verkligen att det går bra för dig och din hund, och att det funkar med allergin C:

Mercedes

Wauw! That´s so cool that you got a dog! I have got my Samson for three years now and I saw him being born, so it is very special to me and I absolutely love my dog! He´s a great company and if he wouldn´t exist I would of been very lonely. Have fun, have pacience (because sometimes dogs can do a lot of shit) and give it a lot of love!



Kiss Kiss Mercedes



mercedes-artenciel.blogspot.com

Anonym

Josefins hund är ju allergi vänlig eller vad det heter. Det är ju därför du kan vara med den :)

Kristin

Är underbart med hund, lycka till!! :)

jessica

Åh vad kul! Och så söt hund :*

Emilie

Jag skaffade ÄNTLIGEN min första hund i somras. År av längtan. Cleo heter hon, världens goaste korv. Det är dock rena helvetet i början, vissa stunder tänkte jag att "gud, vad har jag gjort för val!? Ska det vara såhär i 10 år?" Haha. Men nu är hon bland det bästa som hänt mig, -du kommer få en vän för livet! Men ha i åtanke att vara väl förberedd på att det är riktigt jobbigt i början. Det är först nu när Cleo är 10 månader som det börjat bli roligt PÅ RIKTIGT. Men det är ju en jävla tur att valpar är så underbart söta, -de kommer liksom undan med allt otyg de gör. ;) Och känslan när hunden lyssnar och gör som man vill- obeskrivligt roligt!



Tipsar om Fredrik Steens böcker också, och titta gärna på hans program Hundcoachen, riktigt duktig. :)

martina

Åh, nämen gud vad kul!! :D Någon gång i livet ska jag också ha hund, ny myser jag dock med min katt, hihi

My

Va kul! Du kommer aldrig få en bättre kompis :D



Jag arbetar mycket tillsammans med mina hundar och kan en del hundträning, mest är mina jyckar mina finaste vänner och älskade familjemedlemmar men vi jobbar även ihop med seriösare saker då vi exempelvis spårar rätt på trafikskadade rådjur m.m.



Vare sig du ska ha henne som en ren sällskapshund eller som en arbetskamrat lägger du grunden redan från 8 veckors ålder. Med att vänta tills hunden blir 9 månader gör man både sig själv och hunden en otjänst.



Jag tränar mina valpar med ett redskap som heter klicker där jag enbart med uppmuntran och ingen fysisk tillrättavisning formar hunden som jag vill ha den. I mina kretsar så anses jag vara en väldigt blödig hundtränare men jag har 100% tillit bland mina fyrbenta och dom lyder min minsta vink eftersom dom har all sin fokus på att få samarbetet att fungera.



Jag får också hem en liten valp nu i april som jag kommer börja träna direkt, för att hålla min motivation uppe så kommer jag filma träningspassen från det hon är 8 veckor. Dom kommer finnas på

http://www.youtube.com/myhansson!! :)



(det finns redan en hel del filmer på när jag tränade min andra dv. valp Pettson som du kan kika på om du vill)



Ha det! My



Ps, min kompis har en lagotto, skitmysiga hundar!!! :)

Annasofia

någon har säkert redan skrivit detta men det kan mycket väl vara så att det är en "allergihund", tycker den liknar bichon frisén lite och den tål jag! (har en kompis som hade en och den kunde jag klappa, sova i samma hus som etc, och då är jag alltså EXTREMT allergisk mot allt i pälsväg!!) förstår precis vad du menar med att det är typiskt att man föddes som allergiker när man är en stor djurvän....

Jossan

Härligt! :D

Jag skaffade hund för 1.5 år sedan och det finns inget bättre än att ha en glad kamrat som älskar och ser upp till en!



Sofiie

Min favorit ras! Blir att skaffa en sådan så fort jag har kommit till ro och avslutat skolan och börjat jobba och så.

Sara

Wow, vad roligt!

Det är så orättvist med pälsallergi, är allergisk mot 2 av mina katter (vanliga bondkatter) men jag känner inte av något med den 3e (norsk skogskatt) vilken är den med mest päls. Konstigt det där! Men det är totalt värt att ta allergitabletter varje dag, djur är så underbara!

maria

ååååh va kul! Jag hämtade själv en liten vilpis i somras. Önskar dig all lycka till med hunden och kom ihåg att ha tålamod. allt händer inte på över en natt!

Kan Dee lover!!

Jag som också är allergiker förstår dig precis, jag är allergisk mot alla djur med päls, ägg, nötter, alla frukter med kärnor, jag är även allergisk mot kiwi (bara grön, gul kiwi känner jag inte av)



Jordgubbar, nästan alla växter, vissa body lotions (stavning?) Även vissa tyger...



Så jag förstår att du vill ha en hund!! Vi hade djur när jag var liten men var tvungen avlida alla eftersom jag vart allergisk, vi hade allat från hästar, getter och katter. Säkert 15 olika djur.



Jag kan rekommendera pudlar!! Dom brukar vara ''allergi fria'' jag känner bara av vissa pudlar, men som du säger så är det väl olika från person till person.



Jag tänkte bara tipsa om dem. Haha, du kanske ignorerar det här helt men snälla svara. :]

Zarrah

Mitt tips är att göra det klart för hunden att det inte finns några "grå-zoner" antingen är det JA eller NEJ. Redan från början.



Sen får man inte låta så mesig när man säger nej ;)

Men det lär du nog märka själv :)



Lycka till :D

olivia

Truls är att fint hundnamn :D

Josefine

Hej! Vad roligt med en Lagotto!! Jag har själv 2st Lagottohanar som är helt UNDERBARA!<3 Den ena är 3 år och den andra ca 6 månader! Den yngsta är svår att hålla ren eftersom han är vit men han är SÅ fluffig och gosiiig!! Det lät jobbigt att behöva ha Lagotto i en lägenhet eftersom de är arbetshundar och ÄLSKAR skogen och att få springa fritt! Men kom ihåg; Lagotton är en busig hund upp till 2 år då de blir lugnare medan de flesta hundar blir lugnare vid 1års ålder. Kom även ihåg att Lagotton är en hund som gör som den vill och inte som du vill att den ska göra, så var bestämd med den redan från början. Och en sista sak bara; Ge hunden ett bra foder, inte bara något man köper på en mataffär utan ett tips är att du ger den Eukanuba (det bästa hundfodret som finns) det ger vi och det är jättebra!!! :) Lycka till!

Josefine

Jag glömde säga att den äldsta heter Ludde och den andra Alfons! ;)

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress